fbpx

Frågor & Svar

Många av våra kunder har specifika frågor om våra professionella städtjänster.
Här är bara några av de vanligaste frågorna vi har på vårat städföretag.

Flyttstädning

Lämnar ni garanti på utfört arbete?


Självklart lämnar vi garanti på att flyttstädningen är proffesionellt och noggrant utfört samt att inflyttande part är nöjd. För att säkerställa att  inflyttande köpare eller hyresgäst är nöjd med flyttstädningen lämnar vi alltid ett välkomstpaket till inflyttande familj där vi välkomnar dem i den nya bostaden.

Allstäd tar över ansvaret

I välkomstpaketet informerar vi även att det är vi på Allstäd som tagit över ansvaret för att städningen är utfört på ett godkänt och tillfredsställande sätt och att det är oss dem ska kontakta om dem av någon anledning inte skulle vara nöjda. Allt för att du helt ska kunna ägna dig åt din nya bostad

Hur betalar jag för min flyttstädning?


Efter att vi utfört flyttstädningen sänder vi dig en faktura med 10 dagars betalningstid. Vi ger dig rutavdraget direkt på fakturan och sköter ansökningen av resterande belopp hos skatteverket. Skulle vi av någon anledning få avslag på ansökan för rutavdraget förbehåller vi oss rätten att begära resterande summa från dig.

Vad händer om vår bostad är hårt nersmutsad?


Om det visar sig att bostaden är hårt nedsmutsad kan det innebära att städningen inte till fullo kan utföras till det avtalade priset vilket är baserat på en normalsmutsad bostad. Skulle något vara onormalt nedsmutsat kommer vi kontakta dig för att tala om vad ett sådant tillägg skulle bli.

Du godkänner eventuell tilläggstid

I dessa fall meddelas du via sms inom 30 min från att man startar uppdraget om det eventuella extra tidstillägg som kan debiteras. Du har då skyldighet att inom en halvtimme godkänna tillägget.  Om detta uteblir eller ej godkänns lämnas ingen garanti på städningen. Städningen kommer slutföras men det kan innebära att städningen inte kan utföras på rätt sätt eller med slutresultat som förväntas. Om bostaden skulle vara i så hårt smutsat skick och vi inte lyckas nå er eller att ni inte godkänner ett extra tillägg har vi rätt att avsäga oss städningen.

Viktigt att förstå är att detta är inget vi gör för att försöka sälja på extra betalning, utan det handlar om att vi måste debitera för den tid vi faktiskt arbetar. Detta sker dock i yttersta undantagsfall

Ingår städmatrial och utrustning?


Allt städmaterial och utrustning för att utföra städningen ingår
Dock måste vi få information vid beställning om takhöjden är mer än 2,5 meter eller om ni t.e.x har ömtåliga golv eller andra föremål som kräver speciellt städmaterial.

Är det något jag bör tänka på inför flyttstädningen?

  • Att det finns ström och vatten i bostaden
  • Att bostaden är fri från möbler och lösören.
  • Att det finns belysning i varje rum, extra viktigt under vintertid för att vi ska kunna utföra vårt jobb. Om belysning ej finns kan vi inte lämna garanti.
  • Att stänga av kyl och frosta av frysen innan vi kommer.
  • Att skjuta ut tunga vitvaror som spis, kylskåp, tvättmaskin för att få städat bakom dem då vår personal ej flyttar på vitvaror eller annat möblemang. Vi gör inte detta för att inte riskera skador på golv, inredning eller personal.
  • Att montera bort front på badkaret så vi kan komma åt under. (Meddela oss om du vill att vi tar bort fronten, dock ansvarar vi ej om fästen eller annat skulle skadas). Gäller endast “vanliga badkar”
  • Att ugn som har dubbla glas monteras för att vi ska kunna städa mellan dem.
  • Att fönster ska gå att öppna normalt och ingenting ska behöva modifieras, monteras ner eller liknande.
  • Att informera vid beställningen om vi behöver känna till om något är trasigt, ömtåligt eller om vi behöver veta något annat särskilt om bostaden för att kunna utföra vårt jobb ordentligt.
  • Att informera oss vid beställning om något i bostaden är så pass känsligt att det inte går att rengöras på ett normalt sätt eller att vi inte ska röra detta. Skulle vi inte bli meddelade om detta är detta inget vi står för.

Min bostad är delvis möblerad!


När vi utför en flyttstädning ska det vara omöblerad. Om det finns kvar möbler och ni önskar att dessa även städas kan ett tillägg för detta förekomma. I dessa fall är det bra att ni har meddelat detta vid beställningen. Ifall ni inte önskar att möblerna ska städas då städar vi endast runt dessa (vi flyttar inte på möblerna). Fasta möbler som Köksskåp/Badrumsskåp ska vara tömda. Ej tömda skåp städas ej. Vi kan självklart hjälpa er att tömma och kasta saker som ni önskar. Meddela oss bara så vi kan förbereda och inte utföra något som inte önskas!

Visningsstädning

Ingår fönsterputsning i visningsstädning?


Ja, det ingår fönsterputsning

Lämnar ni garanti på utfört arbete?


Ja självklart har vi alltid nöjd kund garanti, skulle det vara något som vi missat så meddelar ni oss via e-post med bild senast 24h efter avslutat städtillfälle och vi kommer ut och åtgärdar det.

Vad händer om bostaden är hårt nersmutsad?


Om det visar sig att bostaden är hårt nedsmutsad kan det innebära att städningen inte till fullo kan utföras till det avtalade priset vilket är baserat på en normalsmutsad bostad. Skulle något vara onormalt nedsmutsat kommer vi kontakta dig för att tala om vad ett sådant tillägg skulle kosta.

Godkänn eventuell tilläggstid

Du väljer i det fallet att själv godkänna tilläggstiden, skulle du inte godkänna kommer städningen enbart att utföras i de timmar som motsvarar det avtalade priset och du förlorar din rätt till garanti. Skulle vi inte lyckas nå dig kan vi debitera upp till max 10 kr/kvm i extra tillägg. I detta läge tas bilder från oss tas och en beskrivning av det hårt smutsade ytorna görs som ska bifogas fakturan. Om bostaden skulle vara i så hårt smutsat skick och vi inte lyckas nå er eller att ni inte godkänner ett extra tillägg har vi rätt att avsäga oss städningen.

Viktigt att förstå är att detta är inget vi gör för att försöka sälja på extra betalning, utan det handlar om att vi måste debitera för den tid vi faktiskt arbetar.

När betalar jag för städningen?


Du betalar för arbetet på en faktura vi sänder efter att städningen är utförd. Betalningstid på fakturan är 10 dagar

Är det något jag bör tänka på innan ni kommer?

Plocka undan lösören från golv som kläder, leksaker etc. Tänk också på att diskbänk och alla för övrigt öppna ytor bör ha så lite saker framme som möjligt. Det ger ett mycket renare och bättre intryck vid visning. Tänk på att i badrum och på toalett låta så få saker som möjligt vara synliga. Plocka även bort saker som blomkrukor, vaser osv. från fönsterbrädorna som kan vara i vägen för att öppna fönstren och utföra fönsterputsning. Även om ni har stora soffor eller andra möbler framför fönstren måste även dessa tas flyttas fram så att våra städare kommer åt fönstren ordentlig. Om vi kan och har möjlighet att flytta möbler tar vi inget ansvar för eventuella skador i samband med detta

 

Allstäd - Specialisten på städtjänster i Stockholm

KONTAKT

Allstäd
Hägerstensvägen 106
129 46 Hägersten, Sweden
08-681 00 40
info@flyttstad24.se